Leg og bevægelse
Udskoling
Udskoling
Færdigheder: Læse og tale
Kategori: Rollespil/sprogsimulation
Sted: Indenfor eller evt udenfor, bedst med to lokaler
Materialer: Papir og blyant
Varighed: 30 - 45 min
Denne leg er et gammelkendt rollespil eller en sprogsimulation, som er velegnet til at træne samtale, stille spørgsmål og give svar samt få de kommunikative strategier i spil. Temaet kan være 'crime' eller 'justice' eller et forløb med fokus på en legende tilgang til mundtlighed.
Eleverne kan med fordel præsenteres for chunks og gambitter, som knytter sig til en forhørssituation. Lad dig evt. inspirere af ordforrådet her: English at Work, Police Vocabulary
Gruppen skal bestå af minimum 4 deltagere, men det er bedst med 6 -10 elever på hvert hold i hvert deres lokale.
Sådan kommer du i gang:
Part 1
Vælg to elever, der skal være kriminelle. De skal afhøres i forbindelse med en forbrydelse, som læreren har opfundet, f.eks. et røveri i Beograd eller et giftmord i Oslo.
De to kriminelle skal gå udenfor. De har 10 minutter til at komme frem med et falsk alibi for dagen, hvor forbrydelsen foregik. Opdel de andre elever i to hold politiefterforskere, som skal komme med nyttige spørgsmål, de vil stille de kriminelle.
Sidstnævnte skal inkludere tre steder, hvor de har været den pågældende dag, som de alle har tilbragt sammen. De skal have styr på detaljerne for dagen, ellers holder deres alibi ikke.
Tilbage i klasseværelset inddeles de andre elever i to 'investigation teams'. De skal finde på brugbare spørgsmål at stille til de kriminelle. De ved, at de kriminelle har været på tre lokaliteter og har været sammen hele dagen.
Part 2
De kriminelle får spørgsmål fra politiholdene, én ad gangen. Det er derfor godt at have to lokaler, så de kriminelle ikke kan kommunikere med hinanden. Politiet stiller de mistænkte de spørgsmål, som de har forberedt, samt hvad de ellers kan komme i tanke om. De har fem minutter og skal helst tage noter.
Vigtigt: De mistænkte må ikke svare "I don't know" eller noget lignende. De skal give oplysninger og information om deres dag, og de skal svare med det samme.
Når tiden er gået så bytter de kriminelle plads og bliver forhørt af den anden gruppe politbetjente. De to politihold skal finde huller i de kriminelles historier.
Afslutning:
Politiholdene fortæller om deres informationer til hinanden. Hvis de kan finde tre forskelle i de kriminelles historier, skal der være tilstrækkeligt bevis for at sætte dem i fængsel, men kan de ikke finde de tre forskelle, har de kriminelle vundet runden.
TIPS:
Du kan nedsætte eller hæve antallet af forskelle i de kriminelles historier for at gøre legen henholdsvis nemmere og sværere.
Vær striks med tiden. De kriminelle vil gerne have mere tid til at forberede deres alibi, men 10 minutter er nok.
Opfordr politiet til at stille kreative spørgsmål, f.eks. “What were you both wearing?”
Vær sikker på at de mistænkte ikke kan kommunkere sammen i tiden mellem de to forhør. Dette er specielt vigtigt, hvis man leger legen i kun ét lokale.