leg og bevægelse

indskoling

Gorilla Tag

Færdigheder: Lytte og tale

Kategori: Leg

Sted: Inde i klassen eller udenfor

Materialer: Flashcard eller andet ordforråd

Varighed: Ca. 10 min.

Aktiviteten kan bruges til at repetere forskelligt ordforråd. Den kan også blot fungere som et break i den øvrige undervisning, hvis klassen har siddet stille i længere tid.

Sæt et par skriveborde bagerst i klassen, og skub alle de andre borde til side i ​​lokalet.  Alle elever lægger hænderne på de bagerste borde. Her ligger en stak af flashcards, og læreren vender et kort, siger ordet, og gentager sammen med eleverne ordet på kortet. Nogle kort har et billede af en gorilla, og hvis læreren trækker sådan et kort, skal han/hun råbe ’gorilla!’, og alle eleverne løber frem mod tavlen. Hvis de når til tavlen, før læreren fanger dem, er de i ’helle’. Fangede elever skal sidde en omgang, løbe en runde i skolegården, selv blive gorillaer el.lign.

Legen fungerer bedst med en mindre gruppe elever eller i et større lokale. Del evt. klassen op i to, og udnævn én af eleverne til at være gorilla på det andet hold.

Det er vigtigt, og sjovest, hvis læreren virkelig lever sig ind i rollen som gorilla og opfører sig rasende vred, hvis alle eleverne når frem til tavlen.

 

Her er eksempel på et ordforråd til Gorilla Tag, et sæt flashcards til temaet vilde dyr, som er lavet til billedbogen Grumpy Monkey.

Hvis du har lyst arbejde med billedbøger i indskolingen, så har dit CFU et stort udvalg. Søg på mitCFU